Balanceren
Tijdens het rijden kunt u last krijgen van vervelende trillingen in het stuur of van de gehele auto bij bepaalde snelheden. Dit kan een symptoom zijn van onbalans in uw banden. Wij raden aan om dan uw banden te balanceren om het comfort te verbeteren.
Bij het balanceren wordt de gewichtsverdeling van de band en velg gemeten. Door onregelmatigheden in deze verdeling kan een band deze trillingen veroorzaken. Door de verschillen in zowel de binnenkant als de buitenkant van de band en velg te meten kunnen we door het plaatsen van gewichten de band weer in balans brengen. Hierbij zijn verschillende manieren mogelijk.
Statisch balanceren
Bij statisch balanceren wordt het verschil in het midden van de band gemeten. De hoogteslag, het op en neer gaan van de band kan hiermee worden gecompenseerd.
Dynamisch balanceren
Bij dynamisch balanceren worden aan beide kanten van de band gewichten geplaats, hierdoor kan naast hoogtetrillingen ook zijwaardse trillingen worden gecompenseerd, wat voor een nog betere rijervaring zorgt.
Wanneer raden bij balanceren aan?
Standaard balanceren wij de banden bij elke montage van de band. Elke combinatie band en velg heeft een uniek gedrag en zal altijd gebalanceerd moeten worden. Daarnaast kan in de levensduur van de band een trilling ontstaan door gebruik.
Deze trillingen zijn kenbaar door symptomen als:
- Trilling in het stuur bij lage snelheden (40-70 km/uur)
- Trillingen in het stuur en dashboord bij hoge snelheden (100-140 km/uur)
Hunter Roadforce Elite
Bij B&O Bandenservice gebruiken wij de Hunter Roadforce Elite om te balanceren. Deze geavanceerde machine is de beste in de markt en meet door middel van meerde sensoren de onbalans en krachtvariatie van de band.
Bij het balanceren wordt direct de hoogteslag van de band en van de velg individueel opgemeten. Hierdoor kan ook worden vastgesteld of een band moet worden 'gematcht' Dit houdt in dat de band wordt gedraaid op de velg, waardoor verschillen in de 2 kunnen worden gecompenseerd als balanceren niet toereikend is.
Naast het aangeven van de onbalans wordt ook het trekken van de band gemeten. Tijdens het rijden kan de auto naar link of naar rechts sturen zonder dat u dit wilt. Een oorzaak kan het trekken van de band zijn. Door een rol op de band te plaatsen wordt een Straighttrak meeting gedaan en kan in Newtonmeters worden vastgesteld wat het gedrag van de band is.
Bij een diepgaande analyse van alle banden kan een optimale positie worden vastgesteld waardoor het trekken van de banden kan worden gecompenseerd.